loading...
مهندسی صنایع
مديريت وبلاگ بازدید : 21 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

اصول دوازده گانه مديريت ريسك

اصل اول:كليه فعاليتهاي انساني كه در آنها از وسايل و تجهيزات فني استفاده ميشود، مستلزم حدودي از عناصر ريسك است.

اصل دوم: از هر خطر شناسايي شده نبايد ترسيد، زيرا همه خطرات قابل كنترل هستند.

اصل سوم: به مشكلات با ديدي صحيح و مناسب بنگريد.

.... به ادامه مطلب بروید

مديريت وبلاگ بازدید : 360 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

معرفي مدل هاي مختلف ارزيابي ريسكها و خطرات
تهيه كننده:ابراهيم ندرلو
برگرفته از  سايت موژ
امروزه استفاده از روشهاي ارزيابي ريسك در صنايع مختلف رو به گسترش است به طوريكه در حال حاضر بيش از 70 نوع مختلف كيفي وكمي روش ارزيابي ريسك در دنيا وجود دارد اين روش ها معمولا براي شناسايي ،كنترل و كاهش پيامدهاي خطرات به كار ميرود. عمده روش هاي موجود ارزيابي ريسك روشهاي مناسب جهت ارزيابي خطرات بوده و نتايج آنها را ميتوان جهت مديريت وتصميم گيري در خصوص كنترل و كاهش پيامدهاي آن بدون نگراني به كار برد،هر يك از صنايع بسته به نياز خود ميتواند از روشهاي مذكور بهره لازم را كسب كند.اين روشها نسبت به يديگر داراي مزايا و معايب مختلف ميباشد. لذا يكي از وظايف سيستم هاي ايمني و بهداشت موجود در هر صنعت(
HSE) بررسي كليه روشهاي ارزيابي ريسكها و خطرات و انتخاب روش مناسب جهت اجرا در صنعت و سازمان مطبوع خود ميباشد.بطور كلي ميتوان گفت كه از نوع روش استفاده شده در ارزيابي ريسك وعمق ارزيابي آن تا حدي ميتوان به توانايي سيستم ايمني موجود و در نتيجه نحوه مديريت ايمني در صنعت مذكور پي برد.

مديريت وبلاگ بازدید : 45 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

مقدمه ای بر زنجیره تامین(SCM) 

در رقابت‌هاى جهانى موجود در عصر حاضر، بايد محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشترى، در دسترس وى قرار داد. خواست مشترى بر كيفيت بالا و خدمت رسانى سريع، موجب افزايش فشارهايى شده است كه قبلاً وجود نداشته است، در نتيجه شركت‌ها بيش از اين نمى‌توانند به تنهايى از عهده تمامى كارها برآيند. در بازار رقابتى موجود، بنگاه‌هاى اقتصادى و توليدى علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلى، خود را به مديريت و نظارت بر منابع و اركان مرتبط خارج از سازمان نيازمند يافته‌اند. علت اين امر در واقع دستيابى به مزيت يا مزاياى رقابتى با هدف كسب سهم بيشترى از بازار است. بر اين اساس، فعاليت‌هاى نظير برنامه ريزى عرضه و تقاضا، تهيه مواد، توليد و برنامه ريزى محصول، خدمت نگهدارى كالا، كنترل موجودى، توزيع ، تحويل و خدمت به مشترى كه قبلا همگى در سطح شركت انجام مى شده اينك به سطح زنجيره عرضه انتقال پيدا كرده است. مسئله كليدى در يك زنجيره تامين، مديريت و كنترل هماهنگ تمامى اين فعاليت‌ها است. مديريت زنجيره تامين  (SCM ) پديده‌اى است كه اين كار را به طريقى انجام مى‌دهد كه مشتريان بتوانند خدمت قابل اطمينان و سريع را با محصولات با كيفيت در حداقل هزينه دريافت كنند.

مديريت وبلاگ بازدید : 30 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

مدیریت زنجیره تامین SCM

 

مدیریت زنجیره تامین رویكرد جدیدی است كه در سالهای اخیر بر مدیریت عملیات حاكم شده است.
زنجیره تامین شبكه از مراكز توزیع است كه یكی از وظایف آن تبدیل مواد خام به محصولات نهایی و توزیع آنها در میان مشتریان است.
مدیریت زنجیره تامین فعالیتها را طوری هماهنگ می كند كه مشتریان بتوانند محصولات را با كیفیت بالا و با حداقل هزینه به دست آورند.
مدیریت زنجیره تامین می تواند برای شركت مزیت رقابتی فراهم سازد.
مدیریت زنجیره تامین اشتیاق شركت را برای همكاری و رقابت افزایش می دهد.

مديريت وبلاگ بازدید : 53 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

آشنايی با طراحی آزمايش ها Design Of Experiments

روز يك شنبه در كارخانه ايمن خودرو شرق كه توليد كننده كمربندهاي ايمني مي باشد پيرو اجراي يك پروژه بهبود در فرآيند توليد قطعات پلاستيكي در اين كارخانه ،‌كلاس درس طراحي آزمايشها بعنوان پيش مقدمه اجراي پروژه برگزار شد.

يكي از مباحث مورد علاقه شخصي مبحث فعاليتهاي مهندسي و فرآيندهاي كاري مربوطه به آن مي باشد كه چيزي جدود 5 سال در واحدهاي مهندسي كارخانجات مشاوره پياده سازي ابزارهاي مهندسي و فعاليتهاي مورد نياز يك واحد مهندسي در كارخانجات صنعتي را داشته ، و در سه حوزه كليدي مهندسي فرآيند ، مهندسي محصول و مهندسي كيفيت فعاليتها شده است.

CBM

مديريت وبلاگ بازدید : 24 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

CBM

مقدمه:

 

فعاليتهاي نگهداري و تعميرات انواع تجهيزات موجود در هر واحد توليدي و خدماتي مي‌بايست در چهارچوب يك نظام كامل، جامع و مناسب كه به صورت نرم‌افزار و يا مدون توسط كارشناسان و صاحب‌نظران طراحي سيستم و سيستم‌دهي تهيه شده است، به مرحله اجرا درآيد تا ضمن اعمال كنترل بر تأمين منابع مورد نياز از منافع و مزاياي مستقيم و غيرمستقيم كه از پياده‌سازي آن سيستم عايد مي‌شود

مديريت وبلاگ بازدید : 24 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

ده گام ساده برای دستیابی به حداکثر عمر تایرها

 

عنوان مقاله اصلی :  10 Simple Steps to MaximizingTire Life
تالیف :
John Funke

ترجمه : علی اکبر برزگر

مقدمه مترجم :

براساس بررسی های به عمل آمده در 115 شرکت استفاده کننده از ماشین آلات عمرانی در کشور امریکا  ، مخارج مربوط به تایرها تقریبا به میزان  6درصد از هزینه های بکارگیری ماشین آلات مزبور میباشد.

مديريت وبلاگ بازدید : 51 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

نگهداري بهره‌ور فراگير (TPM)

خلاصه: نگهداري بهره‌ور فراگير (TPM) يك برنامه نگهداري است كه يك مفهوم كلي جديد را براي نگهداري ماشين‌آلات و تجهيزات دربر دارد. هدف نهايي برنامه (TPM) افزايش چشمگير توليد است تا در يك زمان مشابه روحيه و رضايت از كار را در كاركنان افزايش دهد. برنامه (TPM) بسته شبيه برنامه كنترل كيفيت فراگير (TQM) مي‌باشد. تعدادي از ابزارهاي مشابه مثل توانا كردن كارمندان، محك زدن، مستندسازي و... براي اجراي (TPM) و همچنين بهينه كردن آن به كار مي‌رود. اين نوشته‌ها تصميم دارد تا (TPM) را در جزئيات و ارزيابي توانايي‌ها و ضعفهايي مثل طرز كار نگهداري و در ميان گذاشتن شيوه‌هاي اجرايي توضيح دهد. نمونه‌هايي از برنامه‌هاي موفق انجام شده نيز ارائه خواهد شد.

مديريت وبلاگ بازدید : 77 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

رئوس موارد اصلی مورد نیاز سیستم برنامه ریزی و كنترل تولید

1- تعیین برنامه های دوره ای ( روزانه، هفتگی، ماهانه و ...) به تفكیك منابع كاری

2- تعیین میزان منابع مصرف شده و اختصاص داده شده در هر دوره

3- تعیین میزان ظرفیت باقیمانده از هر منبع در هر دوره

مديريت وبلاگ بازدید : 25 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

سیستم های ERPچیست ؟

ما در جهانی زندگی میکنیم که هر روز شرکت های تجاری از نقطه ای از آن سر در می آورند و وارد بازار رقابت با دیگر شرکت ها میشوند .
این شرکت ها و سازمان ها ناگزیر و برای بقا در بازارباید به فرایند جهانی شدن بپیوندند . و پیوستن به این فرایند مستلزم داشتن شرایطی  است که شرکت بتواند در آن شرایط دوام بیاورد . امروزه سیستم هایی تحت عنوان ERPدر جهان به وجود آمده که میتواند این شرایط را به وجود آورد . در این مقاله سعی میکنم به ماهیت و معرفی این سیستم ها بپردازم .

مديريت وبلاگ بازدید : 17 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

شش سيگما و توليد ناب : 

روش شش سيگما و توليد ناب  نسبت بهم مانند سيب و پرتقال هستند . توليد ناب ،  سيستمي است که شامل کيفيت ، منابع انساني ، حفاظت ، مهندسي و ديگر ويژگي هاي حمايتي براي رشد صنايع اتومبيل مي باشد . در عوض شش سيگما ، نظريه اي است براي  بهبود کيفيت ،که روي قابليت هاي پروسه تمرکز دارد، و از صنايع الکترونيک سرچشمه  گرفته است . در مديريت کيفيت  اين دو نظريه مکمل هم هستند .

 درحالي که شش سيگما براي تعيين قابليت هاي پروسه بکار  مي رود،  ابزارهاي توليد ناب ، بخشي از جريان سنجش پيشرفت و يا رکورد ، بررسي موفقيت ، اثبات خطا در مورد مشکلات  مجزا ، وخطاهاي انساني و رفتن به سطح بالاتري ازکيفيت ، را بررسي مي کند .

مديريت وبلاگ بازدید : 28 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

کنترل کیفیت و تولید ناب
کنترل کیفیت در انتهای خط تولید اصولا مفهومی ندارد. یعنی وظیفه اصلی واحد کنترل کیفی یا QC، کنترل فرآیند تولید است، نه کنترل کفیت و محصولات. مثلا سیستمی که در شرکت تویوتا اجرا می شود، اجازه تولید محصول نامرغوب را نمی دهد. یعنی دستگاه ها و سیستم های کنترل کننده ای در طول خط نصب می شود که اگر کارگر بخواهد اشتباهی مرتکب شود، سیستم به وی اجازه نمی دهد. در یک نظام تولید ناب، سازنده نیازی به موجودی اضافی برای قطعات معیوب ندارد و این ویژگی او را مجبور می کند که مشکلات کیفیتی خود را حل کند.
بنابراین سازنده موظف است نخست دریک برنامه کنترل کیفیت فراگیر (
TQC) اقدامات اصلاحی را اجرا نماید تا صد در صد محصولات منطبق با مشکلات باشند. از این روست که یک برنامه TQC برای پیاده سازی موفقیت آمیز نظام تولید ناب شرطی اساسی است.

مديريت وبلاگ بازدید : 28 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

کايزن ، روح کيفيت ژاپني  Kaizen

  کلاً چيزي که از مطالعه روشهاي مديريتي ژاپني ها نصيبم شده اين است که واقعا خيلي ساده به مسائل نگاه ميکنند و ميتوانند به راحتي عمق مسئله را ريشه يابي کنند. اکثر ما به قدري مسائل را پيچيده مي کنيم که واقعاً خود مسئله را گم مي کنيم. نگاه ساده ولي عميق به مسئله ميتواند کليد حل بسياري از مشکلات جاري باشد.

 

مديريت وبلاگ بازدید : 34 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

مدل كانو (KANO): چگونه زمينه رضايت‌مندي مشتري خود را فراهم كنيد.

 

چه نوع توليدات و سرويس‌هايي موجب بدست آوردن سطح بالايي از رضايت مشتري مي‌شود؟

 

كدام شكل از توليد بيشترين نسبت رضايت‌مندي را فراهم مي‌كند و چه نشاني بطور مطلق بايد در معرض ديد مشتري باشد؟ تقريباً تابحال به رضايت‌مندي مشتري به عنوان يك ساختار تك بعدي نگاه شده است، بيشترين ملاحظات به كيفيت توليد و رضايت‌مندي مشتري بوده است و بالعكس.

 

 

مديريت وبلاگ بازدید : 35 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

تحلیل نقاط قوت و ضعف اجرای پروژه‌های شش سیگما

در این مقاله، وضعیت ابزار و تکنیک‌های اصلی دانش مهندسی کیفیت از نظر وضعیت ذاتی آنها و همچنین شرایط اجرای آن در ایران، بررسی و برخی نقاط ضعف مهم عنوان شده و راهکارهایی که در متدولوژی شش سیگما درنظر گرفته شده تا از بروز این مشکلات جلوگیری شود، معرفی خواهد شد. به دلیل برخی مسائل ساختاری و فرهنگی در جامعه و شتابزدگی ناچار صنایع ایران به منظور جبران فاصله شدید با کشورهای پیشرفته، بیم آن می‌رود که مشکلاتی جدید در اجرای پروژه‌های شش سیگما پیش آید. دیگر هدف عمده مقاله، تذکر این خطرات است که ان‌شاءالله با درنظرگرفتن آنها بتوان شاهد اجرای موثر و کارای شش سیگما در کشور بود.

مديريت وبلاگ بازدید : 18 یکشنبه 14 آبان 1391 نظرات (0)

تاریخچه شش سیگما

مدیریت کیفیت طی چند دهه (از نیمه قرن بیستم تا امروز) با ارائه تفکر بهبود برپایه حرکت به سمت نقص صفر، دنیای کسب و کار را متحول کرده است. در دهه 50 مفاهیم و الگوهای کنترل کیفیت در شرکت‌ها مطرح شد و در دهه 1960 کنترل کیفیت جامع ظهور کرد. در حدود دهه‌های 70 تا 90 تحولات مهمی در کیفیت جامع رخ داد که این تحولات با نیازها و الزامات کسب و کار همراه بود. نام و ایده آغازین شش سیگما به بیل اسمیت نسبت داده می‌شود. وی که در دهه 70 و 80 میلادی به عنوان مهندس ارشد کیفیت و قابلیت اطمینان در شرکت موتورولا به فعالیت مشغول بود، اکنون پدر شش سیگما نام دارد. بیل اسمیت با مشاهده افزایش نرخ خطا در نتیجه افزایش پیچیدگی محصولات و اضافه شدن بر تعداد قطعات آنها، با تلفیق مفاهیم قابلیت اطمینان و تکنیک‌های مهندسی کیفیت، ایده آغازین شش سیگما را به باب گالوین، مدیر عامل شرکت عرضه کرد و او نیز نظر اسمیت را پذیرفت.

مديريت وبلاگ بازدید : 23 یکشنبه 14 آبان 1391 نظرات (0)

گزارشات عملکرد کارامد نياز مديريت اثربخش پروژه :

 بررسي ضرورت بکارگيري دوره هاي زماني کوتاه مدت

گزارشات عملکرد يکي از کاراترين و ضروري ترين ابزارهاي مديريت پروژه مي باشد. اين گزارشات به عنوان بخش اساسي از سيستم کنترل پروژه، فرايندي است که علي رغم اهميت آن کمتر به آن پرداخته شده است. ويژگيهاي يک گزارش عملکرد کارا و همچنين نحوه تعيين دوره زماني گزارشگيري و سطح گزارشگيري ساختارشکست کار، محل تمرکز اين نوشتار مي باشد. در اين مقاله با تمرکزبر پروژه هاي پتروشيميايي، تلاش مي شود که الزامات يک گزارش عملکرد کارا به طور جامع بررسي گردد.

 

برای مشاهده ادامه مطلب به ادامه مطلب بروید.

مديريت وبلاگ بازدید : 76 یکشنبه 14 آبان 1391 نظرات (0)

جايگاهWBS  در نت   (Work Breakdown Structure)

در علم مديريت و کنترل پروژه WBS

(بعنوان اولين قدم در اجراي يک پروژه  ) براي مهندسين صنايع کاملا شناخته شده ميباشد

WBS بمعني تجزيه يک فعاليت به اجزاء کوچکتر بوده و علاوه بر علم مديريت و کنترل پروژه در ساير علوم و حتي زندگي شخصي مردم از جايگاه مهمي برخوردار ميباشد

اگر سري به کتب موجود در زمينه روانشناسي و موفقيت بزنيد مشاهده خواهيد نمود که در همه آنها تجزيه اهداف به اجزاء کوچکتر بعنوان اولين قدم در رسيدن به آنها عنوان گرديده است . در اين بحث موارد کاربرد WBS  در علم نگهداري و تعميرات معرفي ميگردد .

 

 برای مشاهده ادامه مطلب به ادامه مطلب بروید.

درباره ما
وبلاگ تخصصي مهندسي صنايع دانشگاه پيام نور مرکز اليگودرز
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب و فعالیت وبلاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 187
  • بازدید کلی : 10,035